ועדות רפואיות ונכי צה"ל

אם אתם מעוניינים להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי או למשרד הביטחון, חשוב שתדעו במה זה כרוך. כך גם אם קבלתם זימון לוועדה הרפואית או לוועדה הרפואית לעררים.
חשוב להתייעץ עם עורך דין שעוסק בביטוח לאומי, כדי שילווה אתכם לאורך כל הדרך. לא תהיה לכם הזדמנות שניה, והצגת המקרה שלכם בפני הוועדה היא קריטית. עו"ד שמכיר את הכללים והנהלים יידע לומר לכם אילו מסמכים רפואיים יש לצרף, ויכין אתכם להופעה בפני הוועדה, אשר נמשכת זמן קצר בלבד, לאחריה יוחלט בעניינכם.

מהי ועדה רפואית?

מטרת הוועדה הרפואית היא להעריך את נכותו של מי שמגיש בקשה לקבלת קצבה מהמוסד לביטוח הלאומי. מדובר בקצבת נכות כללית ואי כושר, קצבת נכות מעבודה, קצבה לנפגעי פעולות איבה וועדות ניידות של משרד הבריאות.
ועדות רפואיות הן ועדות מעין שיפוטיות שיושבים בהן רופאים מומחים בתחום הפגיעה ממנה סובל התובע, אשר בגינה הוא מגיש את תביעתו לנכות למל"ל – למחלקת נפגעי עבודה או למשרד הביטחון. כך למשל, הוועדה יכולה להיות ועדה אורתופדית, נוירולוגית וכד'. בעיות נפשיות יבדקו באמצעות פסיכיאטר. בעיות בלב ייבדקו באמצעות קרדיולוג.
אדם שמגיש תביעה בגין מספר מחלות הנוגעות למספר תחומים, ייבדק ע"י מספר ועדות רפואיות.
לעתים בוועדה ישנם רופאים נוספים. כמו כן נמצא מזכיר שמתעד את הדיון בפרוטוקול, אשר התובע יצטרך לחתום עליו בתום הדיון. המטרה של הוועדה הרפואית היא לבחון את המסמכים והמידע שיש בידי התובע בנוגע לפגיעתו, ועל פיהם להחליט אם יש צורך גם בבדיקה גופנית של רופא.
בסוף התהליך, הוועדה הרפואית קובעת אם הנפגע יקבל אחוזי נכות ואם כן כמה. בהתאם לאחוזי הנכות ייקבע סוג הפיצוי וגובהו.

חשוב מאוד להתכונן לקראת הדיון בוועדה הרפואית. אמנם, ניתן לערער על החלטת הוועדה לוועדה הרפואית לעררים, אך עדיף להיערך מראש ולשכור ייצוג משפטי של עורך-דין מקצועי, שיוכל להשיג לכם את אחוזי הנכות המקסימליים המגיעים לכם.
יש לציין, כי גם בוועדה הרפואית לעררים אפשר להיות מיוצגים בידי עו"ד. 

הכנה לוועדה הרפואית וייצוג בידי עו"ד

הכנה לוועדה הרפואית אינה פשוטה, ואין להקל בה ראש. יש להגיע לוועדה עם כל המסמכים הרלוונטיים לפגיעה ולומר בפרק זמן קצר מדוע האדם שמופיע בפני הוועדה אכן זכאי לאחוזי נכות. מומלץ להיעזר בעו"ד שמתמחה בביטוח לאומי ושיש לו ניסיון בוועדות רפואיות. עורך הדין יבדוק האם חסר מסמך כזה או אחר והאם כדאי לצרף חוות דעת מומחה של רופא כלשהו.
עורך הדין יכול לייצג את התובע בפני הוועדה. הוא יוודא שהפרטים החשובים נכתבו בפרוטוקול, וכן הוא ילווה את התובע לאחר קבלת ההחלטה. הוא יבדוק האם היא משביעת רצון או שכדאי לערור עליה. הגשת הערר מוגבלת בזמן, כך שעורך הדין יצטרך לפעול עבור התובע במסגרת זמנים שקבועה בחוק.

החלטת הוועדה לעררים היא סופית, ואפשר לערער עליה בשאלות חוק בלבד, בפני בית הדין האזורי לעבודה. את הערעור יש להגיש לבית הדין בכתב תוך 60 יום ממועד קבלת ההודעה על החלטת הוועדה.
חשוב לציין, שאם מגישים ערר, תתכן אפשרות של הורדת אחוזי הנכות. אם הוועדה הרפואית אכן שוקלת להוריד את אחוזי הנכות שנקבעו לכם, תוכלו לבטל את הערר, ודרגת הנכות תשאר כפי שנבע בוועדה הרפואית לראשונה.

נכי צה"ל

נכה צה"ל הוא מי שבריאותו הפיזית או הנפשית נפגעה עקב שירותו הצבאי או בגוף אחר של מערכת הביטחון. הכרה באדם כנכה צה"ל, תאפשר לו לקבל פיצוי, קצבאות וזכויות נוספות מהמדינה.
כדי לקבל הכרה כנכה צה"ל, הנפגע צריך להגיש תביעה לקצין התגמולים שבאגף השיקום בצה"ל. אם הוא יוכר כנכה צה"ל, הוא יצטרך להתייצב בפני הוועדה הרפואית המשרד הביטחון כדי שתקבע את חוזי הנכות המגיעים לו.
כמו בהתייצבות בוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, גם כאן מומלץ להיעזר בעו"ד שמתמחה בתחום כדי למצות את הזכויות ולקבל את אחוזי הנכות המקסימליים האפשריים בנסיבות המקרה.
חשוב לציין, כי ניתן להגיש תביעה להחמרת מצב – גם אם לא נבעה נכות ע"י הוועדה. יש להציג תיעוד רפואי על ההחמרה שחלה מאז הבדיקה הקודמת.
לעתים נכי צה"ל חוששים להגיש תביעה ולבקש קצבת נכות. אין לחשוש מכך, שכן אלו זכויות שמגיעות להם, וכדי לקבל אותן ולסייע בסבך הבירוקרטיה, מומלץ לפנות לעו"ד שעוסק בתחום, אשר ילווה אותם ויתנהל עבורם מול משרד הביטחון והוועדות הרפואיות.

עו"ד יובל אור עוסק בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי ומול משרד הביטחון. הוא ישמח לסייע לכם, להכין אתכם לוועדה הרפואית וללוות אתכם בכל ההליכים הנדרשים.

צרו איתנו קשר וקבלו ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

דילוג לתוכן